torsdag 31. juli 2008

Tur til Skrivarnuten

Nå er jeg i svevet igjen - og siden jeg har hatt fire uker deilig sommerferie - noe av tiden på Sørlandet, kommer det nå ett nytt turtips i Sør (så får jeg repetert å skrive innlegg i samme slengen):

Fra Borteli skisenter opp på Skrivarnuten. Gå opp barneslålombakken og finn den rødmerkede DNT -løypa. Fortsett opp til Kvitevatn. Ta et bad! Det er finest å bade i den enden av vannet du nå kommer til - sandbunn, ikke gjørme. Det er garantert ganske kaldt, men deilig friskt - og veldig reint. Du bader nå i drikkevannet på Borteli! Gå til lavvoen i den andre enden av vannet, er du heldig kommer du i snakk med damen som bor her hele sin sommerferie, blir du godt kjent inviterer hun deg kanskje til og med på kaffi. Følg DNT-løypa videre mot Gaukhei, det er stiskille rett etter lavooen. Du kommer etterhvert opp slik at du kan nyte utsikten inn Finndalen. Følg stien et stykke innover dalen, men her må du se på kartet og før eller seinere må du ta til venstre og gå utenom stien for å komme deg opp på Skrivarnuten. Veldig stas å komme på toppen og nyte den flotte utsikten! Ta turen opp bare dersom det er fint vær, i tåke anbefaler jeg ikke tur utenom sti. Turen fram og tilbake fra Borteli til Skrivarnuten tar vel ca 4 timer utenom pauser. Men pausene er jo veldig viktig for en god turopplevelse - vi brukte 8 timer med jeg vet ikke hvor mange pauser - vi hadde et nydelig vær og da ble det bare slik, for vi sier jo ikke nei når vi blir invitert på kaffe ved lavooen...

2 kommentarer:

e-bibAgder - kursholder sa...

Herlighet! Det høres helt fantastisk ut. Hvorfor tar aldri jeg sånne turer...?

Anne Kjersti sa...

Det hørtes fint ut - særlig i fint vær, kanskje??