tirsdag 12. august 2008

Tur til avsidesliggende steder?


Har du lyst til å gå en plass hvor du ikke går i kø? Og hvor det kanskje lurer ulv og bjørn bak buskene?

Kjør til Tovdal, Åmli kommune i Aust-Agder. Kjør innover dalen, nesten til Dale. På høyre side tar det av en DNT-løype til Grunnetjønnsbu.
Så går du oppover og oppover i en time. Masse svære blåbær (hvis det er den tida på året) og fin liten elv på høyre side. På toppen ser du plutselig, dessverre en grusvei på andre siden av elva. Glem den.
Nå er du liksom "oppe". Følg stien videre. Du kommer til ei gammel bu som heter Toskestøyl (se om du føler deg hjemme der).
Stien går videre innover en litt trang dal, med bratte fjellsider. Ravnene skriker, det er gamle svære furutrær, uberørt skog. Det føles som om du er det eneste mennesket som har gått her på (ganske) lange tider, Anbefales! Bilder kommer seinere.

3 kommentarer:

e-bibAgder - kursholder sa...

Høres ikke dumt ut. Jeg er alt for lite ute i skog og mark. Men ulv og bjørn...

Anne Kristin sa...

Og jeg lurer på kan David Santos norsk - slik at han har skjønt det han har kommentert? Eller er han ute på en aldri så liten blåbærtur? Uansett - jeg tar med meg alle tips om gode blåbærsteder med takk. Jeg plukte blåbær på søndag ved Byglandsfjord på vestsida ut mot neset - bæra var litt små, - hadde nok hatt det litt tørt i sommer, - men bademulighetene etter plukkinga er helt ideelle, - anbefales.

Anne Kjersti sa...

Javel, så får David Santos være her da. Jeg skjønner bare ikke HVORFOR!! Mannen er jo portugisisk og forstår da vel ikke hva som står i bloggen vår.